Hoe jij stap voor stap beweging de klas in krijgt

Wist je dat meer beweging bijdraagt aan een betere concentratie? Wij vonden dit zo interessant dat we hierover in gesprek gingen met leerkracht Sylvia Mauriks (Groep 8, OBS Het Kompas). In slechts drie stappen breng jij de klas in beweging!

Stap 1: Maak leerlingen én leerkrachten bewust van de voordelen van beweging

Sylvia heeft als leerkracht en mede-eigenaar van Skills2Move en het platform de Dynamische Schooldag een grote droom: dat alle basisscholen richting de dynamische schooldag gaan. Dit betekent dat zittend leren en bewegen regelmatig afgewisseld worden, zodat kinderen naast cognitieve inspanning ook voldoende beweging, ontspanning, fysieke inspanning en sociale momenten hebben.

Sylvia vertelt ons graag de eerste stap om beweging de klas in te brengen: “Het is belangrijk om als leerkracht het goede voorbeeld te geven omdat je een rolmodel bent. Leg in de klas uit dat bewegen belangrijk is voor je gezondheid én laat dit ook daadwerkelijk zien. Zo worden kinderen ervan bewust dat bewegen belangrijk is.” En dan heeft Sylvia het niet alleen over de gezondheidsvoordelen. Er zijn namelijk ook veel cognitieve voordelen. “Het brein gaat ‘aan’ doordat we bewegen. Kinderen zitten vijf uur per dag op hun stoel in de klas. Daar zullen we echt iets mee moeten doen.” Hetzelfde geldt voor de leerkrachten: het is ook belangrijk dat ze gedurende de dag van hun stoel afkomen.

Stap 2: Maak gebruik van de huidige beweegmomenten en vul ze aan

Waar begin je met het toevoegen van beweging? Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Sylvia stelt ons gerust en vertelt het helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn: “Kijk naar het rooster en maak gebruik van de beweegmomenten die er al zijn. Wanneer hebben kinderen gym? Wanneer spelen ze buiten? Dan wordt de schooldag al dynamischer. Begin vooral klein met opdrachten waar je jezelf prettig bij voelt en breid het daarna uit.” 

Sylvia geeft een voorbeeld dat je direct kan toepassen in de klas: “Begin eens met het overgooien van een bal, waarbij de ontvanger binnen een mum van tijd een som moet oplossen. Dat doe je eerst klassikaal en op een gegeven moment in kleine groepjes. Dat kun je best heel vaak doen. Als leerkracht kun je best drie keer in de week zeggen ‘we gaan met een bal eventjes wat sommen overgooien’. Ze vertelt dat de leerlingen er zelfs om vragen.

Stap 3: Ga op zoek naar hoge kwaliteit opdrachten en blijf kritisch

De dynamische schooldag is een mooie uitkomst voor leerkrachten. Aan deze activiteiten kan ieder kind op zijn of haar eigen niveau meedoen, wat bijdraagt aan de persoonlijke ontwikkeling. Wel wijst Sylvia ons erop dat bewegend leren een hype geworden, waardoor de kwaliteit van de activiteiten vaak verloren gaat. “Kijk bijvoorbeeld naar een tikspel dat op het eerste gezicht op een dynamische activiteit lijkt: Als kinderen afgetikt zijn, komen ze bij de leerkracht en krijgen ze een som. Als die is opgelost, mogen ze weer meedoen. Maar als een kind nooit getikt wordt, maakt hij ook geen sommen. Ze zijn allemaal aan het rennen, maar ze zijn niet allemaal aan het leren.” Wees dus kritisch op de online opdrachten die je op het internet tegenkomt. Een ideale opdracht is eentje waar je weinig materiaal voor nodig hebt, zodat het heel makkelijk te implementeren valt.

Neem contact op met Sylvia

Als groep 8 leerkracht op OBS Het Kompas heeft Sylvia Mauriks 14 jaar ervaring in het onderwijs. Ook is ze mede-eigenaar van Skills2Move en het platform de Dynamische Schooldag. Heb je vragen over bewegend leren of de dynamische schooldag? Sylvia beantwoordt je vragen heel graag! Stuur een mailtje naar sylvia.mauriks@ijmare.nl en ze neemt snel contact met je op.